• OMX Baltic−0,01%261,76
  • OMX Riga−1,1%872,07
  • OMX Tallinn0,01%1 684,18
  • OMX Vilnius−0,16%1 010,5
  • S&P 500−0,13%5 738,17
  • DOW 300,33%42 313
  • Nasdaq −0,39%18 119,59
  • FTSE 1000,43%8 320,76
  • Nikkei 2252,32%39 829,56
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,9
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%105,26
  • OMX Baltic−0,01%261,76
  • OMX Riga−1,1%872,07
  • OMX Tallinn0,01%1 684,18
  • OMX Vilnius−0,16%1 010,5
  • S&P 500−0,13%5 738,17
  • DOW 300,33%42 313
  • Nasdaq −0,39%18 119,59
  • FTSE 1000,43%8 320,76
  • Nikkei 2252,32%39 829,56
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,9
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%105,26
  • 12.11.14, 10:11
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Cleveron: disainerita ei saa toota

"Meeskonnas peab olema disainer, seda ükskõik millist toodet luues ja arendades, teisiti ei ole lihtsalt võimalik," ütleb Arno Kütt. Tema veendumus põhineb Cleveroni pakiautomaatide arendamise aastatepikkusel kogemusel.
Cleveron juht ja omanik Arno Kütt
  • Cleveron juht ja omanik Arno Kütt Foto: Andras Kralla, Äripäev
Pane tähele
6 sammu parema disainini
1. Esmalt telliti disainiteenust väljastpoolt ettevõtet ning tehti kaastööd mitme disaineri ja bürooga, kuid järjepideva tootearenduse käigus selgus, et vajadus disaineri järele on suurem, kui seda kaastöö korral oli võimalik pakkuda ning meeskonnaga liitus disainer Lauri Hirvesaar.
2. Lauri koostöö Cleveroniga sai tegelikult alguse ühest koolitööst ajal, mil ta oli Eesti Kunstiakadeemias tootedisaini eriala tudeng. Cleveron pöördus disainerit otsides Kunstiakadeemia poole disainiülesandega, millele tudengid lahendust leidma asusid. Kõige sobivama lahendusega tuli tol korral välja Lauri Hirvesaar, nii sai koostöö pakiautomaatide disainimiseks alguse.
3. Tihti on disaineri töö just siis kõige enam õnnestunud, kui puudub kõik liigne ning ese on sedavõrd lihtne kasutada, et disainitöötunde pole kasutades käe all tunda. Ehk teisisõnu, eriti õnnestunuks võib lugeda toote, millel on kõige õhem kasutusõpetus.
4. Disain oli ettevõtte ärimudelisse sisse kirjutatud juba päris algfaasis, idee tasandil. Pakiautomaadi kasutamise puhul on kaardistatud ja detailideni läbi mõeldud kasutaja teekond ning vajadused kuni paki kätte saamiseni. 2007. aastal olime harjunud saama teadet paki saabumisest postkontorisse ühel paberist sedelil, mille postiljon postkasti poetas. Võimalusest teadet sms-iga telefonile saada ei osanud enamik ettegi kujutada, ent praegu on sõnum eelistatud just selle mooduse kiiruse ja lihtsuse poolest. Praeguse sõnumiga saabuva teate puhul on samuti teadlikult kujundatud ja kavandatud teate sisu, et võimalikult selgelt ja täpselt oleks kirjas, kuidas inimene oma saadetise kätte saab.
5. Kui kõrgel on ekraan, kas ka piskest kasvu inimene saab paki kätte? Kas ratastoolis kasutaja ulatub nii ekraani kui ka pakisahtlini? Uue CleverBox 2 pakiautomaadi kallal on mitu aastat olnud töö suunatud just sedalaadi küsimustele vastuse leidmiseks, lahendamaks kasutamise käigus ilmnevaid apse, et astuda järgmine samm sujuvama teenuse pakkumiseks.
6. Eesti ettevõtete majandusedu ja konkurentsivõime välisturgudel on paljuski seotud unikaalse ning innovatiivse komponendiga toodetes ja teenustes. Tehnika pidev areng ning kasutajate vajaduste kasv eeldab pidevat tööd ning valmisolekut toote täiustamiseks. Nutikas on kombineerida erinevate spetsialistide kompetentsid disaini, kasutajakogemuse ja tehnoloogia vallas, et saavutada tootearenduse kõrgem konkurentsivõime.
Allikas: Cleveron
MIS ON MIS
Ettevõte: Cleveron OÜ
Tegevusala: pakiautomaatide arendus ja valmistamine
Tootmishoone: Viljandi
Asutatud: 2007
Omanikud: Arno Kütt 36,03%, Peep Kuld 17,26%, Eesti Arengufond 15,27%, SIBO Invest OÜ 15,27%, Gamma Holding Investment OÜ 5,09%, 8 väikeosanikku
On igati mõistetav, et reklaami- ja disainibüroode meeskonna tuumiku moodustavad disainerid, samuti peame ootuspäraseks disainereid moekauba ja mööbli tootmisele keskendunud ettevõtetes. 13. novembri Äripäev kirjutab tööstuse rubriigis, millist kasu saab disainerist tootmisettevõte.
Disainilahenduste sünni puhul on üks esmane komponent millegi puudus ning vajadus selle järele. Samuti on õnnestunud disain omamoodi innovatsioon, mis vajadusel põhineva idee tehnilisi ja loovaid vahendeid kasutades kasutusvalmis tooteks vormib. Sügise hakul Viljandis uue tootmishoone avanud pakiautomaate tootev ja Eesti kapitalil põhinev osaühing Cleveron sai alguse just nimelt puudusest ja vajadusest. Vajadus pakiautomaatide järele selgus ON24 mööblipoe tarbeks loodud üle-eestilise logistikavõrgu loomise käigus, sest aastatel 2006-2007 puudus Eestis tõhus süsteem veebipoest tellitud kauba kiirelt ja lihtsalt kliendini toimetamiseks.
Nii tegeles toona Cleveroni meeskond ettevõtte juhi Arno Küti sõnul oma sisemiste ressursside ja kompetentside hindamisega, mis lisaks logistikavõrgu olemasolule ning mööblitootmise ja infotehnoloogia kogemusele võimaldas vastu võtta otsuse pakiautomaate ise, oma vahenditega arendama ning tootma asuda. Toonane otsus ise tootmise suunas liikuda on osutunud õigeks, kuna veebikaubandus kasvab jõudsalt igal aastal nii Eestis kui ka terves maailmas ning üha enam on tarvis selles valdkonnas kiiresti areneda, et pakkuda kiiremaid ja nutikamaid lahendusi ning tehnoloogiaid kauba kätte toimetamiseks.
Miks on toote puhul disain oluline? Disain ei seisne pelgalt toote ilusas pakendis, vaid on oluline tegur toote kasutuskogemuse ja efektiivsuse seisukohast. Septembri lõpus Tallinnas IX Disainiöö raames toimunud ja disainivigu lahanud seminaril üles astunud Itaalia disainer ning Eesti disainiauhindade žürii liige Paolo Favoretto rõhutas, et tooteid disainides tuleb mõelda laiemalt ning olla ühiskonnast teadlikum. See tähendab eelkõige seda, et lisaks ilusale välimusele on sama kui mitte veelgi olulisem loodava toote funktsionaalsus ning viis, kuidas inimesed valmis toodet kasutavad.
Kuidas oleks, kui hoolikalt läbimõeldud lahendused aitaksid igapäevaselt hoida kokku olulisi ressursse - ruumi, aega ja raha? Cleveron on pakiautomaatide arenduses arvesse võtnud ja läbi kaalnud kõik kolm võtmetegurit. Pakiautomaadi puhul tähendab funktsionaalsus eelkõige seda, et inimestel on võimalik lihtsalt ja sujuvalt pakke saata ning vastu võtta. Cleveroni toodetud pakirobotil on näiteks vaid üks uks, mille kaudu käib nii paki teele panemine kui ka kätte saamine. Sellise lahenduse puhul on oluline see, et ei paki vastuvõtjal ega ka saatjal pole tarvis küünitada kõrgemate ega küürutada põrandapinnal paiknevate sahtlite suunas.
Oluline on sellise disainilahenduse puhul ka ruumi kasutuspõhimõte, mis võimaldab keskuse põrandapinda võimalikult otstarbekalt ja kompaktselt ära kasutada. Tihti on just kaubanduskeskuse põrandapinna ruutmeetri hind kõige suuremaks püsikuluks. Ent kui pakke on võimalik ladustada ruutmeetrite arvu samaks jättes kõrgusesse, näiteks lae alla, on see ettevõtte jaoks oluline ressursi kokkuhoiukoht. Ühe sahtliga lahenduse puhul ei ole oluline leida vastust küsimusele, kas paki vastuvõtja saab kätte kõige ülemisel riiulil oleva paki - pakkide liigutamise teeb inimese eest ära selleks programmeeritud pakirobot.
"Disain ei ole üksnes toote hea välimus, lisandub küsimus, kuidas on toodet võimalik kasutada," selgitas Arno Kütt. Kas kasutus on lihtne, mugav ja kiire ning kas inimene saab kasutuspõhimõttest kohe aru või on tarvis mahukat manuaali.
Ent nii, nagu märkis sel aastal Eesti Disainiauhindade rahvusvahelise žürii tööd juhtinud Paolo Favoretto, tuleks disaini ja tootearenduse puhul silmas pidada, et eelkõige tuleb teha asju, mida inimestel on tõepoolest ka vaja.
Disain aitab eksportida. Cleveroni tootearendustegevus rõhuga disainikasutusel on end hästi ära tasunud nii tagasiside kui ka kasutuskogmuse põhjal. Lisaks Eesti võrgustikule on pakiautomaadid kasutusel ka Soomes, kus koostöös Soome Postiga on üle riigi juba rohkem kui 400 automaati ning tänu uudsele teenusele on eestlased pisut aidanud kaasa Soome Posti kuvandimuutusele, sest soomlaste arvates on pakiautomaatide kasutuselevõtt üks paremaid asju, millega Soome Post seni välja on tulnud.
Samuti saavad pakiroboteid oma asjaajamises kasutada hispaanlased, norrakad ja hetkel kõige kaugema riigina on need Brasiilias. Kuna veebipoed ja pakkide saatmine on praegu terves maailmas tervikuna igal aastal üha kasvav tendents, ei kõla Eesti pakiautomaadi maailmavallutusplaanid sugugi enam utoopiliiselt.
Kommentaarid
Disaini arvel ei tasu kokku hoida
Aave Volmer, Extery linnamööbli ärisuuna juht
Paljude ettevõtete praegune kartus on, et toote arendamine koos disaineriga teeb toote kalliks. Pigem on olukord just vastupidine - disaineri osalus tootearenduses on võimaldanud kokku hoida hulgaliselt aega ja raha ning pakkunud tootele lisaväärtust viimistletud välimuse ja funktsionaalsuse näol.
Oleme teinud pikaajalist koostööd Iseasi büroo disaineritega. Disainibüroo näol on meil strateegiline partner nii ideede algstaadiumis kui ka turundustegevuse kavandamisel. Meile sobib praegu just bürooga koos töötamine, kuna sel juhul on meie partnerid viis disainerit, kellel kõigil on oma isikupärane käekiri, mis sobib meie erinevate toodete ja kollektsioonide loomiseks. Samuti ei ole meie toodete arendustsükkel regulaarne, mistõttu disainibürooga teeme koostööd uue kollektsiooni loomisel.
Konkurentidest eristumine on eelis
Raoul Renser, Meiren OÜ juhatuse liige ja peadisainer
Lumesahka ei saa teha ükskõik mis kujuga, saha töökindlus põhineb vaid ühel teatud kujul. Meie toodete puhul on esmatähtis nende funktsionaalsus, ent oleme näinud palju vaeva, et kõik sahad esindaksid samas ka firma stiili ning eristuksid konkurentide toodetest. Disainerite ja inseneride koostöös sünnivad lahendused, mis annavad tootele vajaliku funktsionaalsuse ja stiili.
Meie jaoks on oluline, et meie toodetud sahk oleks mugav kasutada ning näeks samas ka hea välja - nii palju kui see masinate puhul võimalik on -, seetõttu oleme täiustamise nimel teinud koostööd mitme valdkonna spetsialistide ja disaineritega.
Disainer pole pelgalt toote kujundaja
Ilona Gurjanova, Eesti Disainerite Liidu esinaine
Disainer on eelkõige vajalik ettevõttes, kus aktiivne arendus- ja tootmistegevus käib aasta läbi. Samuti on kaasatus vajalik ka juhul, mil ettevõttes on käsil suurem, uuenduslikum ja innovaatilisem tootearendusprotsess, kollektsiooni kujundamine või toote rekonstrueerimisprotsess. Disaineri kaasamisel on ettevõtete jaoks mõistagi omad riskid, mis võivad väljenduda näiteks pikas ooteajas, kui võib juhtuda, et töö viljad ilmnevad alles paari aasta pärast. Ettevõtted peavad olema selles faasis kannatlikud, kuna toote arendustegevus, sõltuvalt valdkonnast, võib olla puhuti aeganõudev.
Firmad peaksid sellega ära harjuma, et disainer pole pelgalt toote kujundaja, vaid aitab ettevõttes protsesse juhtida ja kujundada, samuti leida nõrku kohti ka muudes ettevõtte tegevusvaldkondades.
Autor: Piia Kauts, kaasautor

Seotud lood

Uudised
  • 28.09.17, 10:30
Cleveron avaldas Äriplaanil uudispommi
Viljandis pakiautomaate tootev Cleveron lõi käed uue partneri, Hispaania tekstiilikontserniga Inditex.
Uudised
  • 05.10.15, 13:15
Viljandi pakirobotid toovad miljoneid
Septembris USA suurettevõttega Bell & Howell hiigeltehingu sõlminud pakirobotite meisterdaja Cleveron kavatseb tulevikus pakke droonidega transportida.
  • ST
Sisuturundus
  • 26.09.24, 14:37
Eestlased ei ole altid oma raha pealt intressi teenima
Eesti hoiustajad on Läti ja Leedu omadest tagasihoidlikumad. Kui meil on keskmine hoiuse suurus 8000 eurot, siis Leedus on see summa 12 000 ja Lätis 20 000 eurot, kommenteerisid Bigbank Eesti äriüksuse juht Jonna Pechter ja äripanganduse juht Aimar Roosalu raha kogumise mustrit.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele